Cupping

Cuppingbehandeling
Cupping is een oude behandelmethode die steeds meer wordt toegepast in de massagepraktijk en zijn oorsprong vindt in de Chinese geneeskunde. De behandelmethode richt zich op de behandeling van bindweefsel en spierstructuren.

Wat is cupping?
Bij Massagepraktijk Drenthe wordt cupping therapie voor verschillende doeleinden gebruikt. De verschillende plastic cups worden vaak gebruikt als massageinstrument om spierstructuren en pijnpunten in het bindweefsel los te maken. Maar ook rusteloosheid, slapeloosheid, veel denken en niet kunnen loslaten en ook stress kunnen met cupping worden behandeld. Bovendien is cupping een veelgevraagd hulpmiddel om hoofdpijn en migraine te verminderen en soms zelfs om ervan af te komen.
Al in de oudheid werd de zuigtechniek gebruikt om gifstoffen en spierspanning uit het bindweefsel naar de oppervlakte te brengen. Als de pijnpunten gelokaliseerd zijn op een specifiek punt, wordt cupping toegepast op een vast punt. Maar als de bloedcirculatie in een bepaald gebied moet worden verbeterd, worden de cups heen en weer bewogen over het hele gebied. De diepe werking van de cups werkt effectief op pijnpunten en spieren.

Door het vacuüm dat tijdens de cuppingbehandeling wordt gecreëerd, wordt de huid gedeeltelijk in de cup gezogen, waardoor bloed naar het behandelde gebied wordt gebracht. Het resultaat is een betere doorbloeding van het bindweefsel en de spieren en een snellere afvoer van afvalstoffen.

Een cuppingbehandeling voelt aan als een stevige massage die ook de diepere lagen van de huid bereikt, zorgt voor ontspanning en brengt het lichaam weer in balans. Regelmatig cuppen zorgt voor soepel en gezond bindweefsel. Tijdens de behandeling kunt u plaatselijke roodheid ervaren, wat normaal is en na enkele dagen verdwijnt. Bovendien kan de eerste behandeling wat gevoelig aanvoelen omdat het weefsel strak en gespannen is.

Voordelen van de Cuppingbehandeling
-Ontspannend, kalmerend en helend voor het bindweefsel.
-Verwijdering van blokkades in het lichaam.
-Voert afvalstoffen en vloeistoffen af.
-Stimuleert de aanmaak van collageen en elastine.
-Verbetering van de elasticiteit en stevigheid van de huid (bijv. cellulitis).
-Verbetering van littekenweefsel, verklevingen en rimpels.

Wanneer wordt cupping gebruikt?
-Spier- en gewrichtsklachten
-Slaapstoornissen, rusteloosheid
-Hoofdpijn/migraine
-Rug-, nek- en schouderpijn
-Zwelling, vocht in knieën en enkels
-Cellulitis, maag- en darmklachten
-Zwakke spijsvertering
-Activering en kalmering van organen

Massagepraktijk Drenthe combineert de cuppingbehandeling altijd met een massage. Dit optimaliseert en activeert het lichaam en ondersteunt op positieve wijze de cuppingbehandeling.